Vaccinatie Konijn

De gezondheid van uw konijn begint bij de basis. Met een goed onderkomen, de juiste voeding en tijdige vaccinatie voorkomt u al veel problemen.

Konijnen laten niet altijd direct zien dat ze ziek zijn. Het is daarom belangrijk dat u uw konijn tijdig laat vaccineren tegen een aantal ziekten. Wij kennen twee belangrijke, besmettelijke en vaak dodelijke virusziekten bij het konijn; Myxomatose en Rabbit Heamorhagic Disease (ook wel VHS genoemd).

Myxomatose

Myxomatose is een ernstige en vaak dodelijke virusziekte bij konijnen. Oorspronkelijk kwam myxomatose alleen voor bij Braziliaanse en Californische konijnen. Door de mens is het virus geïntroduceerd in Australië. Daar hoopte men de konijnen populatie middels het virus te laten controleren. Het virus verspreidde zich echter ook naar Europa en richt hier nog steeds veel schade aan onder konijnenpopulaties.

Hoe verspreidt myxomatose zich?

Dit is een soort pokkenvirus dat wordt overgebracht door stekende insecten, zoals muggen, vliegen en de konijnenvlo. Maar ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Voorkom dus dat wilde konijnen in de tuin bij uw konijnen kunnen komen!

Welke symptomen vertoont uw konijn bij besmetting?

De eerste symptomen bestaan uit zwelling rondom ogen en geslachtsorganen. Binnen enkele dagen kan deze zwelling zo erg worden, dat blindheid en ernstige misvorming van oogleden en snuit optreden. Meestal overlijden dieren na enkele dagen, maar een ziekteverloop van weken is ook mogelijk.
In uitzonderlijke gevallen kunnen door intensieve verzorging konijnen de ziekte overleven.

Hoe kunt u uw konijn beschermen tegen myxomatose?

De beste periode om uw konijn te laten vaccineren is in het voorjaar. Dit omdat de besmettingskans het grootst is in het voorjaar en zomer. De bescherming tegen myxomatose mag vanaf 5 weken leeftijd gegeven worden en geeft bescherming voor 1 jaar. De vaccinatie tegen myxomatose is altijd in combinatie met de vaccinatie tegen RHD-1 en RHD-2.

RHD

RHD is een dodelijke virusziekte die bij konijnen voorkomt. Dit virus is zeer besmettelijk en de enige manier om uw konijn hier tegen te beschermen is om uw konijn te laten vaccineren.

Het virus is onder meerdere namen bekend:

• RHD
  • VHD
  • VHS
  • RCD

Deze ziekte werd voor het eerst gezien in China, maar sinds eind jaren `80 komt de ziekte ook voor in Europa. Er zijn 2 varianten van dit virus. De klassieke variant wordt RHD-1 genoemd en de variant op dit virus wordt RHD-2 genoemd. Tot 2015 was deze laatste variant nog niet in Nederland aangetoond, maar sinds die tijd lijkt RHD-2 de overhand te krijgen.

Hoe verspreidt RHD zich?

Het virus verspreidt zich voornamelijk via de urine van konijnen, direct contact met (wilde) besmette konijnen, door stekende insecten zoals muggen en vlooien, maar ook door ontlasting en besmet materiaal (zoals kooien, voederbakken, drinkflesjes en zelfs schoenzolen) kan het overgebracht worden. Het geven van vers geplukt gras waar wilde konijnen voorkomen is een beruchte infectie route.
Het virus kan lang overleven op kleding en schoenen bij kamertemperatuur en het virus is bestand tegen vorst.

Welke symptomen vertoont uw konijn bij besmetting?

Een konijn dat geïnfecteerd is met de klassieke variant (RHD-1) van het virus zal veelal binnen 24-48 uur sterven. Bij RHD-2 bedraagt deze termijn gemiddeld 3-5 dagen.
RHD veroorzaakt een leverinfectie bij uw konijn, met als gevolg inwendige bloedingen in allerlei organen. Vooral in de longen, lever en darmen. Ook kan uw konijn koorts krijgen, benauwdheid worden of zenuwverschijnselen krijgen. Maar vaak merkt u niets aan uw konijn en is uw konijn plots dood.

Hoe kunt u uw konijn beschermen tegen RHD?

Vanaf 5 weken leeftijd kan uw konijn tegen RHD-1 én RHD-2, i.c.m. bescherming tegen myxomatose, gevaccineerd worden. Verstandig is dus om deze vaccinatie jaarlijks te herhalen.
Ook is hygiëne erg belangrijk om besmetting te voorkomen. Zorg ervoor dat wilde konijnen niet bij uw konijn kunnen komen. Met horren kunt u het hok en ren afschermen, zo weert u insecten. Maak het hok goed schoon en pluk geen gras in gebieden waar wilde konijnen ook komen.
Wees erg voorzichtig met chemische, giftige stoffen om muggen en vliegen te doden. Deze middelen kunnen ook giftig zijn voor uw konijn.

Meer info?

Voor meer vragen over de behandelmogelijkheden neem gerust contact met ons op of maak een afspraak.